Inbäddat innehåll

Lärbyrån Digicy/ oktober 18, 2019/ Blogg, Kundprojekt

Har du testat att bädda in digitala utbildningar på en hemsida eller i ett LMS?

I många fall är uppföljningen inte det viktigaste utan snarare att kommunicera och paketera utbildningsmaterial i den miljö där användaren är. I vissa fall är uppföljningen ett krav, men användaren förväntar sig oavsett en sömlös och självklar användarupplevelse.

Lite nördigt kanske, men för oss som skapat utbildningar i SCORM-paket och använt speciella författarverktyg har det blivit naturligt att skilja på sajten där man hittar olika utbildningar* och själva utbildningen**. För användaren bör detta vara en självklar upplevelse där man inte vill bry sig om att det är en massa system i bakgrunden. Dessa system är till för att administratören ska kunna skapa ett mätbart och kvalitativt utbildningsprogram men det är inte därför användaren är där!

Tänk efter, hur skulle du själv vilja mötas av innehåll när du behöver lära dig något nytt?

*Traditionellt har dessa sajter kallats för Learning Management System, LMS.

**Ofta har digitala utbildningar skapats i ett författarverktyg och paketerats som SCORM-paket som standard för smidig administration och uppföljning.

Här är några olika exempel vi testat för att ge slutanvändaren en sömlös upplevelse.

Hg-rid

hg-rid.eu skapade vi utbildningsinnehåll som artiklar i verktyget Articulate Rise. Genom att lägga in dessa som en naturlig del av en hel webbsajt kändes det inte som att användaren “startade” en helt ny sida, även om innehållet plötsligt hanterades från ett författarverktyg. Vi kunde som utbildningsproducenter använda interaktionsmallar och översättningsfunktioner men för användaren var det en direkt fortsättning av portalupplevelsen.

Stihl Tools

Tillsammans med Jahopp har vi lyckats få till en sömlös integration av innehållspaket på Stihl Academy som känns mycket modern och fräsch. På många sätt liknar det vad vi byggde för hg-rid.eu men i detta fall i ett system med uppföljningsfunktionalitet, utan att göra det invecklat för användaren.

I Stihl Academy har vi även sett fördelar med att lägga in enklare interaktioner direkt på information- och samlingssidor OM utbildningsinnehåll. I detta fall använder vi stylade H5P-innehåll som embeddas direkt på sidor i LMS:et. Detta gör att vi kan använda styrkorna med författarmiljön i H5P och höja interaktionsnivån och användarupplevelsen för användaren. Även i detta fall är uppföljningen underordnad användarupplevelsen.

NPS-Calculator

Detta är ett exempel på en interaktion skapad i Storyline som går att bädda in i den miljö man önskar. Vi gjorde den till Scandic Hotels för att visas i deras Fuse Universal installation som en del av en serviceutbildning. Ska man förklara vad NPS är och hur det funkar kan det vara vettigt att få testa själv. Då räcker inte film eller text/bild. Effektivt producerad i en författarmiljö men med samma värde som en HTML5 komponent byggd från grunden.

Så här ser kalkylatorn ut som alltså är byggd i Articulate Storyline och i detta fall inbäddat i denna bloggpost i WordPress.

Vill du också testa?

Oftast handlar det om att ta sig tid att testa en idé. Ibland behöver man hjälp att komma igång och se möjligheterna. Vi på Lärbyrån Digicy sätter stort värde i att testa och utvärdera olika idéer för att vara redo när nya utmaningar kommer.

Hör av dig om du vill diskutera en idé!